|

SPOTKANIA W KAŻDĄ
3
ŚRODĘ MIESIĄCA O 17.00
W Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 11
w Tarnowie ul. Mościckiego 177a
Serdecznie zapraszamy wszystkich rodziców.

Koło
pomocy rodzinie RAZEM Spotkanie 21.11.2007r
Naszym gościem na spotkaniu była Pani Grażyna Czwórnóg,
psycholog Poradni Psyhologiczno-Pedagogicznej wTarnowie.
Tematem spotkania była
samodzielność i nadopiekuńczość rodziców wobec swoich dzieci.
Jeśli
mówimy o kimś, ze jest samodzielny, to mamy na myśli osobę, która
potrafi sama podejmować decyzje i być za nie
odpowiedzialna.Nauczenie się samodzielności jest szczególnie ważne
dla osób niepełnosprawnych, gdyż od tego zależy, czy w przyszłości
będą umiały sobie radzić w życiu.
Dziecko wymaga naszej pomoc, to
jest oczywiste, jednak warto odróżnić wsparcie od wyręczania.
Towarzysząc w jego codziennych czynnościach, obowiązkach, zabawach,
powinniśmy rozróżniać sytuacje, w których nasza pomoc jest niezbędna
i gdzie poradzi sobie lepiej lub gorzej, ale samo. To tak jak z
zakładaniem i sznurowaniem butów. Pokaż, na którą nogę który but
założyć i jak je zasznurować. Za którymś razem zaproponuj, aby
zrobiło to samodzielnie i przyglądaj się, jak sobie radzi. Jak
będzie prosiło o wskazówki, doradź i pochwal. Potem już za każdym
razem będzie chciało samo je zakładać i wiązać.
Zgódź się i choć będzie to trwało wieczność, i nie zostanie tak
porządnie zrobione, jakbyś sama zawiązała, przyjdzie dzień, kiedy z
radością krzyknie: „Tato, czy wiesz, że ja sam założyłem te bury i
sam je zasznurowałem?! Mama nic mi nie pomagała, ja sam!". To „sam"
jest ogromnym sukcesem dziecka.
Daje mu siłę i chęć do pokonywania kolejnych trudności.
SPRAWDŹ, CZY JESTEŚ
NADOPIEKUNCZYM RODZICEM
Ułatwią
Ci to poniższe pytania. Jeżeli na
wszystkie lub znaczną większość
odpowiedziałeś TAK. to jest duże prawdopodobieństwo,
że
jesteś nadopiekuńczym
rodzicem:
-Pragnę,
aby życie mojego dziecka było beztroskie, dlatego chronię je
przed wszelkimi problemami i kłopotami.
-Uważam,
że moim obowiązkiem jest staranne dobieranie mojemu dziecku
przyjaciół i kolegów.
-Staram się
wyręczać moje dziecko w obowiązkach (jest takie chore, niech
ma więcej czasu na zabawę, po co ma się tak przemęczać).
-Uważam,
że dla dobra dziecka trzeba za nie podejmować
decyzje.
-Chronię
moje dziecko przed oceną otoczenia, przed „złym światem".
-Staram się
zaspokoić
wszelkie potrzeby i zachcianki mojego dziecka.
JAK
UPORAĆ SIĘ Z NADOPIEKUNCZOŚCIĄ?
-Pokaż
dziecku, że
doceniasz jego starania.
-Pozwól
mu na próby samodzielności. Może być brudniejsze, gdy
samo je; bardziej nieporządne, gdy samo się ubiera; mniej
czyste, gdy samo próbuje
się
kąpać;
gorzej wyglądać, gdy samo się uczesz. To pozwoli mu nabrać
zaufania do
siebie
i
swoich umiejętności.
-Umożliwiaj
dziecku udział w drobych pracach domowych (sprzątanie
.swojego pokoju, wyniesienie śmieci, zrobienia drobnych
zakupów, opieka nad zwierzętami itp.). Nie wyręczaj
go.
Jeżeli
jest niepełnosprawne, zaufaj mu, na pewno sobie poradzi.
„Czy mógłbyś zetrzeć kurze w pokoju? Twoja pomoc bardzo mi
się dziś
przyda"
-Nakłaniaj
dziecko na wyjazd na obóz, pozostanie na noc u
przyjaciela, jeśli zostało zaproszono. To pomoże
mu
zafunkcjonować w świecie rówieśników.
-Pozwól
dziecku na odrobinę swobody i intymności,
ma ono prawo do
przeżywania
własnych prywatnych spraw, zwłaszcza
gdy wchodzi w okres dojrzewania.
-Pozwól mu dokonywać wyborów, nawet w tych
najdrobniejszych sprawach, jak choćby: „Na co miałbyś
ochotę na śniadanie?", „Wolisz zaprosić Tomka do nas czy
pójść do niego?". To pozwoli mu poczuć, że
ma
wpływ
na swoje życie i sprawi wiele radości.
-Pokaż
dziecku, że inni mogą służyć mu pomocą. Nabierze
przekonania,
że
w
trudnych sytuacjach może
liczyć
nie
tylko
na
siebie
czy
pomoc rodziny, ale
również
innych ludzi czy instytucji. Da
mu to
też
poczucie większej
niezależności od rodziny oraz nauczy radzenia
sobie
z
trudnymi sytuacjami. Na przykład: „Mamo
muszę
napisać referat z
biologii, a
nie
mogę nic znaleźć na
ten
temat
w
książkach".
-
„Poproś Anię,
naszą
sąsiadkę
o
pomoc. Ona zdawała maturę z biologii. Powinna
się
orientować
w tym temacie".
Wychowując dziecko, dbaj o zdrowy
rozsądek.
Spróbuj znaleźć złoty
środek
między przesadnymi wymaganiami
względem
dziecka a nadmierną
opiekuńczością,
które ograniczają
prawidłowy rozwój
emocjonalny i społeczny
dziecka.
INTEGRACJA 3 (78) 2006 |