Punkt Informacji
Europejskiej
Unia Europejska
Państwa Unii
Instytucje Unii
Edukacja
Historia Integracji
|
Rada
Europy i Unia Europejska to najbardziej
znaczące instytucje europejskie zajmujące się oświatą. Podczas gdy
polityka oświatowa Rady Europy kształtowana jest głównie na drodze
wieloletnich projektów i konferencji fachowych, których wyniki
zawierane są następnie w rezolucjach i zaleceniach, Unia Europejska
koncentruje się w szczególności na specjalnych programach działania.
W Unii Europejskiej wkłada się wiele wysiłku, aby młodzi dostrzegali
w integracji korzyści również dla siebie. Polityka Unii w tym
zakresie nie ogranicza się tylko do programów wymiany i ogólnego
doskonalenia pracy z młodzieżą, do programów społecznych i współdziałania
w dziedzinie ochrony środowiska. Wszystkie organy Unii Europejskiej mają
swój wkład w politykę oświatową. Rada Europejska pełni rolę
inicjatora. Rada Unii Europejskiej jako Rada Ministrów Pracy i Spraw
Socjalnych - przy wsparciu Komitetu Ekonomiczno - Społecznego i
Komitetu Regionów podejmuje działania w kwestiach kształcenia ogólnego
i zawodowego.
Programy
edukacyjne
Wspólnoty promują inwestowanie w rozwój człowieka, zwalczanie podziałów
i nierówności społecznych. Wspierają dążenia do zdobywania wiedzy
i podwyższania jakości usług edukacyjnych, promują kształcenie w
toku całego życia człowieka - jako szansę na rozwój jednostkowy,
społeczny i kulturowy, poprawę standardów życia oraz tworzenia
poprzez edukację „Europy bez granic i barier".
ARION - zarządzanie edukacją.
Program SOCRATES z 1995 r. jednoczy na okres pięciu lat
wszystkie instrumenty współpracy w zakresie edukacji ogólnej. W
ramach podporządkowanych mu programów szczegółowych udzielana jest
pomoc w określonych dziedzinach.
ERASMUS - współpraca szkół wyższych państw Unii
Europejskiej;
COMENIUS - partnerstwo szkół podstawowych i średnich;
LINGUA - promocja nauki języków;
ADULT EDUCATION - kształcenie dorosłych;
Unia Europejska popiera wzajemne uznawanie dyplomów szkół wyższych
na obszarze Unii Europejskiej i za pośrednictwem programu SOCRATES chce
się przyczynić do powstania otwartego systemu kształcenia zaocznego
przy wykorzystaniu nowych technologii informatycznych. SOCRATES to
program na rzecz współpracy w zakresie polepszania jakości kształcenia
dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczestniczący w nim odbywają staże
i otrzymują granty finansowe na badania i naukę.
Program LEONARDO DA VINCI skupia wszystkie działania UE na rzecz
wspierania oświaty zawodowej, w tym także na rzecz współpracy szkół
wyższych i sektora gospodarki w procesie kształcenia i podnoszenia
kwalifikacji zawodowych, a także projekty nauki języków w systemie oświaty
zawodowej. Program daje możliwość wykorzystania różnorodnych doświadczeń
w tej dziedzinie, posiadanych przez poszczególne kraje. W jego ramach
można uczestniczyć w stażach oraz realizować projekty badań i
analizy.
Z programu TEMPUS korzystają państwa Europy Środkowej i
Wschodniej, niepodległe państwa byłego Związku Radzieckiego i
Mongolia, rozwijające współpracę szkół wyższych. Trwają prace
nad otwarciem wspólnotowych programów dla stowarzyszonych państw środkowo
i wschodnioeuropejskich.
Program MŁODZIEŻ DLA EUROPY (YOUTH FOR EUROPĘ) obejmuje współpracę
i wymianę międzynarodową młodzieży. Przeznaczony jest dla osób między
15 a 25 rokiem życia. Jego głównym celem jest promowanie współpracy
międzynarodowej i umacnianie społeczeństwa
obywatelskiego.
|