PUNKT INFORMACJI EUROPEJSKIEJ
w Bibliotece Pedagogicznej w Tarnowie
ul. Legionów 34, 33-100 Tarnów
tel/fax (0-14) 621-73-90
e-mail: bpt@bpt.edu.pl



Publikacje Punktu Informacji Europejskiej

Punkt Informacji
Europejskiej

Unia Europejska

Państwa Unii

Instytucje Unii

Edukacja

Historia Integracji

Publikacje





Edukacyjne perspektywy młodzieży w jednoczącej się Europie

             Żaden z krajów świata pozostający w izolacji nie wypracował imponujących osiągnięć w dziedzinach takich jak kultura lub nauka. Myśl humanistyczna, podobnie zresztą jak myśl techniczna wymaga swobody wymiany. Wobec nieuchronnie postępujących w niemalże wszystkich dziedzinach życia procesów globalizacyjnych faktem koniecznym staje się aktywna współpraca również w tak ważnej dziedzinie, jaką stanowi szeroko rozumiana edukacja. Ludzie obdarzeni nieprzeciętnymi talentami rodzą się pod różnymi szerokościami geograficznymi, niestety nie wszędzie istnieją jednakowe możliwości ich rozwoju dla wspólnego dobra. Przykład Finlandii udowadnia, że prawidłowa polityka edukacyjna państwa, może stać się podstawą rozwoju gospodarczego. W ciągu niespełna jednej dekady, z kraju, którego głównym kierunkiem rozwoju był przemysł celulozowo-papierniczy przeistoczyła się w potentata w dziedzinie nowoczesnych technologii. Wystarczy przytoczyć chociażby takie dziedziny jak telefonia komórkowa lub oprogramowanie komputerowe. 
              Przytoczony powyżej przykład może służyć udowodnieniu jeszcze jednej tezy. W XXI wieku o rozwoju określonych obszarów na globie, decydują nie tyle zasoby naturalne, lecz zasoby ludzkie. Do takich należy właśnie, dobrze wykształcona i odpowiednio przygotowana do pracy, kreatywna "siła robocza". W związku z powyższym faktem, polityka edukacyjna staję się obszarem zainteresowania Wspólnoty Europejskiej. Mając na uwadze swobodny przepływ idei edukacyjnych powołano do istnienia program
SOCRATES. Celem tego programu jest podnoszenie jakości kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez współpracę międzynarodową. Co warte podkreślenia odnosi się on do niemal wszystkich etapów edukacji. ERASMUS przeznaczony jest dla uczelni wyższych i ma na uwadze promowanie współpracy pomiędzy uczelniami. Środki przeznaczone na ten projekt służą organizacji wymiany pomiędzy uczelniami wyższymi, zarówno na stopniu studentów jak i nauczycieli akademickich. COMENIUS umożliwia natomiast organizację wymiany międzynarodowej na szczeblu szkół średnich. Swoim zasięgiem obejmuje również ośrodki kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz przedsięwzięcia mające na celu wzrost świadomości interkulturowej. Efektywne wykorzystanie istniejących możliwości uwarunkowane jest poprzez dobrą znajomość języków obcych. Program LINGUA ma na celu promowanie nauczania języków obcych, jak również podnoszenie jakości kształcenia w tym względzie, rozszerzenie dostępu do różnych form nauki. Pionierską dziedzinę stanowi również problem wykorzystania najnowszych dostępnych technologii informatyczno-komunikacyjnych w procesie edukacji, będący przedmiotem zainteresowania programu MINERVA. GRUNDTVIG swoją problematyką obejmuje zagadnienie kształcenia dorosłych, w tym podnoszenie kwalifikacji kadry uczestniczącej we wspomnianym procesie. ARION umożliwia organizację wizyt studyjnych dla przedstawicieli administracji oświatowej różnych szczebli. Wizyty te mają na celu zapoznanie się z architekturą systemu edukacji w poszczególnych rejonach Europy. NARIC ma na celu utworzenie sieci informacyjnej odnośnie uznawalności i porównywalności wykształcenia w poszczególnych krajach, natomiast EURYDICE sieci o systemach edukacyjnych oraz wdrażanych w nie innowacjach. Polskie placówki już aktywnie uczestniczą w poszczególnych filarach programu SOCRATES. Przykładowo w roku akademickim 2002/2003 120 polskich uczelni realizuje Kontrakt Uczelniany. Po wstąpieniu do Unii Europejskiej dyplomy polskich szkół średnich oraz uczelni wyższych będą uznawane w poszczególnych krajach UE co przyczyni się do ułatwienia podejmowania nauki na poszczególnych szczeblach edukacji w dowolnym kraju Unii. Ponadto uproszczeniu ulegnie procedura nostryfikacji dyplomów przy staraniu się o pracę w innym kraju UE.
         Dla studentów oraz absolwentów władających biegle językiem niemieckim interesujące mogą okazać się oferty niemieckiej fundacji DAAD, której zadaniem statutowym jest wspieranie wymiany młodzieży oraz nauczycieli akademickich. Bogata oferta obejmuje zarówno studia na niemieckiej uczelni, letnie kursy językowe, praktyki zawodowe. Istnieje również możliwość dofinansowania podróży grupy polskich studentów do Niemiec, przy czym warunkiem niezbędnym jest wcześniejsze zatwierdzenie przez stronę niemiecką programu pobytu oraz obecność przynajmniej jednego pracownika naukowego. Więcej informacji zainteresowani mogą znaleźć pod adresem internetowym http://www.daad.de 
          Mnogość międzynarodowych ofert stypendialnych powinna stanowić już dla młodzieży szkół średnich wydatną motywację do nauki języków obcych. Ponadto drugim czynnikiem stymulującym młodzież we wspomnianym kierunku jest upowszechnienie Internetu, jako narzędzia nie tylko wymiany i przekazywania informacji, lecz również służącego do prezentacji własnych dokonań szerokiemu gronu odbiorców na całym świecie.

Multiplikator
mgr Grażyna Szyszka